در این مقاله به ارائه نکات مهمی راجع به طراحی مجله، صفحه‌بندی انواع نشریه و بولتن به ویژه مجله پرداخته می‌شود. با اینکه مواردی همچون سلیقه، تجربه طراح و همچنین صفحه‌آرایی نقش بسزایی در جذابیت نشریات دارد، اما بایستی اصول مشترک آن‌ها و قواعد مختص هر نوع نشریه‌ای مانند کتاب، مجله، نشریه و یا روزنامه رعایت شود. در صفحه‌آرایی و طراحی مجله و نشریات مختلف، یکی از مسائلی که دارای اهمیت است، آشنایی با ساختار و تفاوت انواع نشریات با یکدیگر می‌باشد، از همین رو، در ادامه، به بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های انواع نشریات پرداخته می‌شود. و سپس نکاتی کاربردی و مهم را راجع به صفحه‌آرایی مجله برای شما شرح خواهیم داد. همچنین می توانید با دانلود قالب آماده صفحه آرایی نشریه ایرانی با ورد نیز به روند طراحی گرافیکی خود سرعت ببخشید.

اهداف اصلی صفحه‌آرایی مجله

  1. خوانایی مطالب
  2. ایجاد انگیزه در خواننده جهت ادامه مطالعه

شما باید قبل از طراحی و صفحه‌آرایی مجله و نشریات، این دو هدف را به خاطر داشته باشید و برای دستیابی به آن‌ها تلاش نمایید. همچنین شما باید به گونه‌ای، در جهت طراحی و صفحه‌آرایی گام بردارید که وجود تصاویر و گرافیک بیش از حد، خوانایی مطالب شما را تحت شعاع قرار ندهد. (برای دانلود قالب آماده طراحی مجله با ورد کلیک کنید)

قطعاً یکی از اهداف اشخاصی که به صفحه‌آرایی مجله و روزنامه‌ها می‌پردازند، جلب توجه خواننده و ایجاد انگیزه در وی برای ادامه مطالعه می‌باشد. با توجه به اینکه حقایق روزمره، از جمله مسائلی است که روزنامه‌ها با آن سروکار دارند، از این رو، خواننده‌ها دارای اشتیاق لازم جهت مطالعه اخبار آن‌ها هستند و به سمت‌شان سوق پیدا می‌کنند.

طراحی مجله

ارائه نکاتی کاربردی جهت صفحه‌بندی مجله

شما با رعایت اصول و قواعدی قادر به انجام صفحه‌بندی مجله به شکلی حرفه‌ای خواهید بود. مطالعه کردن را می‌توان نخستین گام در طراحی مجله به شمار آورد، زیرا که داشتن درک درست درباره موضوع، طراحی و صفحه‌بندی‌ای متناسب با موضوع و به شکلی حرفه‌ای را منجر می‌شود. بکارگیری این مسئله، نه تنها در موقع صفحه‌آرایی، بلکه در طراحی قالب مجله نیز حائز اهمیت است. زیرا که جهت دستیابی به طرحی جذاب و مرتبط با موضوع، داشتن درک صحیحی از محتوا می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بنابراین، به مطالعه محتوا و مقالات پیش از صفحه‌آرایی بپردازید.

در زیر به ارائه نکاتی در این زمینه خواهیم پرداخت:

  • در ابتدا، اقدام به طراحی قالبی متناسب با موضوع و محتوای مجله خود کنید.
  • برای اینکه جهت صفحه‌بندی حرفه‌ای و چیدمانی خلاقانه، دست شما باز باشد، سعی کنید که از یک‌گرید‌بندی متغیر و انعطاف‌پذیر برای مجله خود بهره گیرید.
  • به تعریف ساختاری مشخص ولی منعطف، جهت عنوان‌بندی و ورودی مقالات بپردازید.
  • سعی کنید بر اساس شخصیت و هویت مجله، دست به انتخاب فونت بزنید.
  • با توجه به حجم محتوا و نوع مخاطب مجله، اقدام به انتخاب فاصله میان سطر‌ها و کلمات و همچنین اندازه فونت نمایید.
  • سعی کنید با توجه به موضوع مجله، عناصر گرافیکی مناسب به کار ببرید و از استفاده از عناصر نامرتبط با موضوع در این زمینه خودداری کنید.
  • از طرح‌ها و تصاویری که دارای ساختار یکپارچه و یکسان است، بهره گیرید. برای مثال، اقدام به استفاده از طرح‌های گرافیکی در یک مجله و تصاویر واقعی در مجله‌ای دیگر نمایید.
  • سعی کنید، جهت ایجاد فاصله میان عناصر مختلف، یک قاعده‌ای کلی را در نظر داشته باشید و همچنین دقت کنید تناسب ستون‌بندی و فضای منفی میان عناصر رعایت گردد.
  • توجه داشته باشید که ایجاد نظم، هدف صفحه‌آرایی می‌باشد و وجود موارد غیرقابل پیش بینی و مبهم و همچنین هرج و مرج در آن نامطلوب است. در صفحه‌بندی مجله به مواردی همچون نحوه قرارگیری عناصر بصری، انسجام و توازن و تعادل و همچنین ترکیب‌بندی مناسب توجه نمایید.

طراحی صفحات داخلی مجله

سعی کنید بر اساس شخصیت و هویت مجله، دست به انتخاب فونت بزنید

ترفند‌هایی مفید جهت صفحه‌آرایی مجله

  • تناسب موضوع مقاله با دو صفحه مقابل هم در مجله از لحاظ بصری، از جمله نکاتی است که بایستی صفحه آرا به اجرای تصمیماتی در رابطه با هر دو بپردازد تا از هماهنگی لازم با ماهیت کلی مجله نیز برخوردار باشد.
  • می‌توانید به منظور دستیابی به ترکیب‌بندی بهتر و رسیدن به تعادل و توازن در صفحه، خط‌هایی با ضخامت‌های مختلف را به کار گیرید.
  • تناسب میان موضوع و روحیه بصری صفحه، از دیگر مواردی است که باید در صفحه‌آرایی مجله رعایت گردد.
  • در صورت قرارگیری چندین ستون از مطالب در کنار هم، اقدام به ترکیب‌بندی آن‌ها به نحوی نمایید که دارای ارتباط بصری و تناسب با یکدیگر باشند.
  • از آنجا که وجود فضای خالی در دو صفحه، در ایجاد خلاقیت و ابتکار در طراحی، دارای نقشی اساسی می‌باشد، از این رو، به فضا‌های خالی و منفی توجه نمایید.
  • در قسمت ابتدای مقاله، حتماً به استفاده از تصاویر مهم و تیتر‌ها بپردازید.

نحوه صفحه‌بندی و طراحی مجلات هنری

تصویرسازی و ایجاد طرح‌های گرافیکی، از جمله مواردی است که پروژه‌هایی همچون صفحه‌آرایی و طراحی مجلات هنری به آن نیازمند است. این موضوع می‌تواند با بکارگیری تکنیک‌های مختلف و با ابتکار و خلاقیت صورت گیرد، ولی سعی کنید تمامی تصویرسازی‌ها و طرح‌ها، از سبک اجرایی یکپارچه و یکسانی برخوردار باشد، البته می‌توان به اجرای متفاوت طرح‌ها نیز پرداخت، اما به شرطی که از عنصری جهت برقراری ارتباط میان آن‌ها بهره گرفت.

نمونه صفحه بندی مجله

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره پنج ستاره

میانگین رتبه 0 از ۵. تعداد امتیازات 0

اولین کسی باشید که رای میدهد

برچسب‌ها:
دسته‌ها:
آموزشصفحه آراییصفحه آرایی مجله

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کد تخفیف 40 درصدی تمام محصولات به مناسبت شروع سال 1403: noroozدسته بندی محصولات
+ +